Viata fara Glutamat Monosodic

Inainte sa se nasca Maria, in toate mancarurile puneam vegeta, delikat, knorr sau maggie in orice forma…praf, cuburi sau granule. Asa am invatat acasa, asa am vazut la prieteni, la rude, peste tot…si asa faceam si eu. Pentru ca altfel, spuneam atunci, mancarea nu are gust.
Glutamatul monosodic este o sare sodica din acidul glutamatic, un aminoacid non-esential. Estr folosit ca un aditiv alimentar pentru a imbunatati perceptia gustului acelui aliment. Cu alte cuvinte, e doar o pacaleala alimentara nesanatoasa.
Dupa ce am inceput  diversificarea Mariei, lucru care s-a intamplat la 6 luni si o saptamana, ea fiind alaptata exclusiv, am descoperit faptul ca si mancarea fara acesti aditivi are gust.
Diversificarea am inceput-o dupa vaccinul de la 6 luni si dupa consultatie pentru ca am vrut sa avem avizul pediatului pentru asta. Dupa o saptamana, Mariei i-a iesit primul dinte si am facut o pauza de doua saptamani pentru ca Maria a refuzat orice mancare. Practic, diversificarea am incaput-o pe la 7 luni…cu piure de morcov.
Pana atunci nu am stiut ca legumele fierte au chiar gust bun. Asa ca am imceput sa nu mai pun deloc delikat sau alte baze pentru mancaruri nici in mancarea noastra. Si, sincer, gustul natural e si mai bun si mai sanatos. Singurele condimente pe care le folosesc sunt sare, piper si verdeturi uscate de exemplu oregano, leustean, patrunjel, marar si usturoi granulat.
Orice mancare as face, pun sare si piper, sunt de baza. Apoi, in functie de mancarea pe care o gatesc, adaug aceste verdeturi uscate. De exemplu astazi am facut ficatei cu sos. Eu ii fac foarte simplu si rapid. Dupa ce pregatesc ficateii, tai marunt o ceapa pe care o trag in ulei foarte putin. Apoi pun ficateii si ii trag si pe ei in ulei. Adaug apa ca sa fiarba si cand au scazut si au fiert, adaug pasta de tomate. Pun sare, piper, usturoi si marar si masa e gata.
Sa va mai dau un pont. Atunci cand luati verdeata de la piata si nu o folositi pe toata la o mancare, nu o lasati in frigider sa se usuce si sa nu mai fie buna. Tocati-o marunt si bagati-o la congelator. Astfel, la urmatoarea mancare veti avea verdeata destul de proaspata, zic eu.
Mancarea nu are gust si din cauza fierberii prelungite a legumelor. Daca uitati de ele sau pur si simplu dintr-un exces de zel le lasati sa fiarba ca deh…sa nu fie crude…acestea isi pierd din proprietati si din gust. Asa ca fierbeti legumele atat cat trebuie, pentu ca si mancarea voastra sa aiba gust.
Noi am ales o viata fara glutamat monosodic! Si mancarea noastra isi ia gustul din legume proaspete gatite atat cat trebuie! Indemnam pe toata lumea sa faca la fel. Nu uitati, mancarea poate sa aiba gust si fara baza pentru mancaruri…trebuie doar putina sare, putin piper si toata dragostea voastra!
Cu drag, Mamica Mariei.

Leave a Reply

